ONDERHOUD VAN UW LEASEAUTO

WAAR DIENT U OP TE LETTEN?

Als directe gebruiker van de leaseauto heeft u het beste zicht op de staat van de auto. Wij verzoeken u dan ook om regelmatig preventieve werkzaamheden te verrichten. Controleer in ieder geval de volgende zaken:

  • peil van de motorolie;
  • niveau van de koelvloeistof;
  • spanning van de banden (ook reservewiel).

Wij raden u uiteraard aan om altijd de instructies van de fabrikant te volgen, met name het onderhoudsschema van de auto. Heeft u vragen of opmerkingen over de staat van uw auto, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

REPARATIE & ONDERHOUD

UW AUTO HEEFT ONDERHOUD NODIG

Wat doet u als uw auto aan een onderhoudsbeurt toe is?

Het onderhoud aan uw auto dient u volgens fabrieksvoorschriften uit te laten voeren. Wanneer uw auto toe is aan onderhoud kunt u gebruik maken van Service Track. Met Service Track kunt u uw kenteken invoeren en de postcode of plaats van uw woon- of werkadres. U krijgt dan een handig overzicht van de dichtstbijzijnde garagebedrijven die speciaal door Athlon Car Lease, waar Special Lease onderdeel van is, zijn geselecteerd. Hierbij staat ook extra informatie vermeld zoals de afstand, openingstijden en of er een haal- en brengservice beschikbaar is.

Met de vermelde gegevens kiest u zelf een betrouwbaar onderhoudsbedrijf bij u in de buurt.

Wat doet u als iets aan uw auto gerepareerd moet worden?

U kunt dan zelf een afspraak maken met een officiële dealer van het merk van uw auto. Hiervoor hoeft u geen contact op te nemen met Special Lease. Deze reparatie wordt namelijk via een communicatienetwerk tussen de dealer en Special Lease geaccordeerd. Hierdoor hoeft u zelf geen toestemming te vragen voor de reparatie.

AIRCONDITIONING

Uw airconditioning in goede staat

Nederlanders gaan vaak verkeerd om met de airconditioning in hun auto. Hierdoor gaan airco’s in de zomer massaal kapot en ontstaan er lange wachttijden bij garages. Om onnodige wachtlijsten bij onderhoudsbedrijven te voorkomen heeft Athlon Car Lease, waar Special Lease onderdeel van is, als eerste leasemaatschappij een overeenkomst gesloten met Repairnet, een landelijk opererend onderhoudsbedrijf dat gespecialiseerd is in aircosystemen. Via het nummer 0900 111 44 42 kunt u een afspraak maken met Repairnet.

Voorkomen beter dan genezen

U doet er goed aan om de airco 2-jaarlijks te laten controleren door een gespecialiseerde aircoreparateur. Deze handelt reparaties sneller af en bezit over zeer specialistische onderdelen. Door het onderhoud vóór de maand mei te laten doen, vermijdt u bovendien de drukte en bent u vaak binnen een dag al klaar. Dure reparaties zijn ook te voorkomen met een paar eenvoudige tips. Door de airconditioning het hele jaar door ten minste een half uur per week te laten draaien drogen onderdelen niet uit en gaat de airco langer mee. Ook kunt u ’s zomers eerst een paar minuten met de ramen open rijden om de grootste warmte uit uw auto te laten ontsnappen. Hierdoor krijgt het airconditioningsysteem een minder grote klap.

SERVICE TRACK

Met Service Track kunt u heel eenvoudig opzoeken bij welke bedrijven en vestigingen u het periodiek onderhoud, de reparaties en vervanging van uw banden kunt laten uitvoeren. Tevens worden extra diensten zoals een gratis haal- en brengservice vermeld. Door deze service heeft u bijvoorbeeld geen onnodige reis- en wachttijd en een vervangend vervoer is niet meer nodig.

U hoeft enkel uw kenteken en postcode of plaats in te toetsen en het systeem toont de adresgegevens van een aantal officiële dealers, universele garagebedrijven en fastfitters in de desbetreffende regio. U kunt vervolgens zelf een keuze maken uit een van de getoonde bedrijven en rechtstreeks een afspraak maken. Reparatietoestemming en de factuur worden uiteraard rechtstreeks met Special Lease afgehandeld.

BANDEN

Goede banden, altijd noodzaak

Met de juiste bandenspanning rijdt u veiliger en zuiniger. Controleer daarom eens per maand uw bandenspanning. In het instructieboek van uw auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Voor uw veiligheid vervangt de bandenleverancier de banden bij een profiel van minder of gelijk aan 2 mm (wettelijke vervangingsnorm is 1.6 mm). Wanneer de banden ‘voortijdig’ worden vervangen ten gevolge van canvasbreuk, inrijding of overmatige slijtage zijn de kosten naar rato voor rekening van u of uw werkgever. Bij het lekrijden van uw band, bent u als leaserijder zelf verantwoordelijk voor het verwisselen van het reservewiel. Indien er geen reservewiel aanwezig is, kunt u contact opnemen met de Special Lease Alarmcentrale.

Wat te doen als uw banden aan vervanging toe zijn?

Wanneer u uw banden wilt laten vervangen (of wilt laten controleren), dan kunt u terecht bij twee bandenspecialisten:

  • Kwik-Fit Fleet
  • Euromaster

Hier kunt u vaak zonder afspraak terecht. U hoeft hiervoor geen contact te leggen met Special Lease. Wanneer u liever naar een dealer gaat voor bandenvervanging, dan verzoeken wij u om wél contact met ons op te nemen.

Houd de spanning erin

Een goede bandenspanning heeft meer invloed op uw auto dan u wellicht denkt. De remweg bij banden met te weinig lucht is veel langer. Ook uw comfort wordt bij een goede bandenspanning vergroot, bijvoorbeeld bij drempels. Uw banden slijten minder snel bij de juiste bandenspanning én uw brandstofverbruik wordt minder. Kortom, goede redenen om de spanning erin te houden…

WINTERBANDEN

Veilig de winterperiode door

Veiligheid is een zaak die ons allemaal aangaat. Special Lease speelt daar onder meer op in met het winterbandenprogramma. Een service die het eenvoudig maakt om gedurende de winterperiode op winterbanden te rijden en daardoor zorgt voor extra veiligheid bij sneeuw en regen. U kunt het winterbandencontract als additioneel product bij uw leasecontract afsluiten.

Afhankelijk van de afspraken die met uw werkgever zijn gemaakt, zijn er wel of geen winterbanden in uw leasecontract opgenomen. Als u een winterbandencontract heeft wordt u tijdig geattendeerd op het wisselen van de banden. Wanneer u geen winterbandencontract heeft, maar toch winterbanden wenst, vragen wij u om hiervoor toestemming te vragen aan uw werkgever. Zodra uw werkgever dit aan ons bevestigt, zorgen wij ervoor dat u winterbanden kunt laten monteren bij de door ons aangegeven bandenspecialisten. Het filiaal waar u de winterbanden laat monteren, slaat de zomerbanden op en ruilt deze na de winter ook weer om.

Let op!

In het buitenland dient men er voor te zorgen dat de auto geschikt is om in de dan geldende weersomstandigheden te rijden. De regels voor diverse landen treft u op de website van de ANWB. Het is dus raadzaam om een winterbandencontract af te sluiten als u in de winterperiode naar het buitenland gaat.

Winterbanden vervangen geen sneeuwkettingen die in verschillende landen verplicht zijn. Laat u vooraf goed informeren of er op uw auto met uw bandenmaat sneeuwkettingen gemonteerd kunnen worden.

VERVANGEND VERVOER

Stilstand is achteruitgang

Het gebruik van vervangend vervoer kan vaak erg handig zijn. Zeker wanneer een reparatie toch langer duurt dan u gedacht heeft. Uiteraard bieden wij u graag deze mogelijkheid. De betaling van deze dienst is echter afhankelijk van de afspraken die uw werkgever met ons gemaakt heeft. Wij raden u aan om hiernaar te informeren bij uw wagenparkbeheerder.

Hoe vraagt u vervangend vervoer aan?

U kunt, bij het maken van de afspraak, aangeven vervangend vervoer te willen gebruiken. De dealer of het garagebedrijf zal vervolgens contact met ons opnemen, zodat wij direct toestemming kunnen geven. Uw vervangend vervoer zal dan voor u klaar staan wanneer u uw auto inlevert. U kunt uw huurauto ook op deze locatie weer inleveren. U hoeft hiervoor geen contact op te nemen met Special Lease.
De kosten van dit vervangend vervoer worden doorbelast aan uw werkgever of aan u, afhankelijk van de gemaakte afspraken. Let wel: onnodige huurdagen moeten door Special Lease aan uw werkgever worden doorbelast.

PECH ONDERWEG

Telefonische hulpdienst

Bij pech onderweg kunt u gebruik maken van onze eigen Alarmcentrale, die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met de hulpdienst van uw eigen automerk.

Neem in Nederland of in het buitenland direct contact op met de Special Lease Alarmcentrale: +31 36 547 44 44.

Mocht uw auto door een technische oorzaak niet meer kunnen rijden, dan probeert de hulpverlener allereerst de storing te verhelpen of een noodreparatie uit te voeren. Als dit niet mogelijk is, zal de auto worden getransporteerd naar een door de Alarmcentrale te bepalen adres. Wanneer dit noodzakelijk is, kunnen wij voor vervangend vervoer zorgen.

ROETFILTER

Het gebruik van roetfilters in dieselauto’s kan de uitstoot van fijnstof aanzienlijk verminderen. Special Lease stelt u in de gelegenheid om een positieve bijdrage aan het milieu te leveren door kosteloos een retrofit-roetfilter onder uw auto te laten monteren via 1,2,3/// AutoService of een deelnemende vestiging van Profile Tyrecenter.

Op de website www.ikwileenroetfilter.nl/athlon kunt u eenvoudig nagaan of er voor uw auto reeds een filter beschikbaar is. 1,2,3/// AutoService of Profile Tyrecenter zal vervolgens contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.

* Deze aanbieding geldt voor personenwagens en bedrijfswagens tot 3500 kg. Dit betekent dat vrachtauto’s, heftrucks, tractoren en overige zware objecten zijn uitgesloten. Voor de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen kunt u ook gewoon terecht bij de dealer.

IS UW INTERESSE GEWEKT?

010 422 50 55 OF VRAAG INFORMATIE AAN